Viltbånd til bruk ved viltpåkjørsel

Høsten er tiden på året da det skjer flest viltpåkjørsler. Å kjøre på en elg eller et rådyr kan være både skremmende og farlig. En viltpåkjørsel medfører materielle skader, lidelser for det påtrufne dyret og kan også medføre personskade.

I uke 45 (7. - 11. november) vil Agder fylkeskommune og kommunene i Agder, ha et spesielt fokus på viltpåkjørsler. Målet er å få ut informasjon om hva den enkelte kan gjøre for å redusere risikoen for viltpåkjørsler og hva du skal gjøre hvis uhellet skjer.

Hvor finner du viltbånd?

På en rekke steder rundt i kommunene hvor folk er innom med bil er det satt opp bokser med viltbånd som folk kan ta med seg i bilen. I Risør er det satt opp på følgende steder:

• YX på Sørlandsporten, Akland
  • Circle K Frydendal
  • Kiwi Søndeled
  • Hopestrand Landhandel
  • Extra Randvik
  • HR Bildeler Hestemyr
  • Moen Bilverksted
  • Brødrene Ellefsen Krana
  • Resepsjonen i kommunehuset

Dette er et bånd som bør være fast inventar i alle biler. Det brukes ved en viltpåkjørsel til å merke av stedet hvor påkjørselen skjedde, slik at stedet blir enklere å finne igjen for de som har ansvar for oppfølging etter en viltulykke.

På viltbåndet er det tydelig beskrevet hva en skal gjøre i en slik situasjon. Her kan en også finne enkle nyttige fakta om atferden til hjortevilt og hva en kan gjøre for å redusere risiko for påkjørsler.

Agder fylkeskommune, Agder-kommunene og Statens vegvesen håper vi med å løfte dette temaet kan bidra til færre viltpåkjørsler og at egdene får god informasjon om hva en skal gjøre dersom uhellet er ute.

Agder fylkeskommune