Risør markerer solidaritet med Ukraina ett år etter invasjonen

Fredag 24. februar markerer Risørs befolkning solidaritet med Ukraina på etterårsdagen for Russlands invasjon av landet. Det skjer i et fellesarrangement i Fredsparken klokken 18:00 og blir en del av en nasjonal og internasjonal markering.

Program:

• Risør musikkorps spiller den Ukrainske nasjonalsangen.
  • Initiativtaker Roman Telezhnyak åpner markeringen.
  • Kulturinnslag.

Apeller:

• Varaordfører Viktor Hauge, Risør kommune.
  • Helga Arntzen, Aktive Fredsreiser.
  • Roman Telezhnyak, ukrainer.

I løpet av snart ett år har tusenvis av uskyldige mennesker blitt drept, såret og utsatt for brutale overgrep. Millioner er drevet på flukt og nærmere 40 000 har kommet til Norge.

Den 24. februar står hele verden sammen og markerer sin støtte. Arrangementene er en del av #UniteWithUkraine, som i Norge koordineres av Ukrainas ambassade i Norge, Den ukrainske forening i Norge og Norsk-ukrainsk venneforening. Markeringene på små og store steder i Norge støttes av en lang rekke norske organisasjoner og går under overskriften “365 dagers motstand: Den store solidaritetsmarkeringen for Ukraina”.

I Risør er det ukraineren Roman Telezhnyak som har tatt initiativet til en solidaritetsmarkering. Han har fått med seg ordfører Per Kristian Lunden og de andre politiske partiene i kommunen og ikke minst Helga Arntzen i Aktive Fredsreiser. Også andre ukrainere i Risør og nabokommuner skal inviteres spesielt til markeringen i Fredsparken.

- I februar for ett år siden var vi i Ukraina for å besøke min kreftsyke mor. På vei ut av døra fra vår leilighet i Mykolaiv, på vei til sykehus og besøk, får vi beskjed om at hun døde for 15 minutter siden. Dagen går med til sjokk, forvirring og hasteplanlegging av begravelse, heldigvis med godt hjelp av våre ukrainske venner. Da vi utslitte kom hjem på kvelden, var telefonene våre fulle av meldinger om at vi må komme oss ut umiddelbart fordi det blir krig i Ukraina. Og det ble det, forteller Roman. Han legger til:

- Jeg er veldig takknemlig for at min mor har sluppet å oppleve denne krigen, fordi hun har allerede opplevd mye, blant annet Sovjet-tiden og opprøret på Maidan-plassen. Men mange andre må oppleve denne krigen, og det er de jeg tenker på. Alle vanlige mennesker som nå står i angst, terror og død hver dag, de som ikke kan være trygge i sitt eget hjem, uten vann, strøm og varme. Det er disse menneskene jeg vil vise solidaritet til gjennom denne markeringen. Jeg vil si, fra den norske befolkning til den ukrainske befolkning: Vi tenker på dere, og vil uttrykke vår støtte gjennom denne markeringen, sier Roman Telezhnyak.

- Når ukrainere i Norge og Risør og Aktive Fredsreiser tar dette initiativet er det naturlig at kommunen, de politiske partiene og andre frivillige organisasjoner stiller opp. Jeg vet at mange i Risør, meg selv inkludert, føler stor uro og er opprørte over Russlands brutale angrepskrig i Ukraina. Samtidig håper vi sterkt at lidelsene tar slutt og det kan bli fred. Det blir en del av budskapet i Fredsparken, sier ordfører Per Kristian Lunden. En komite ledet av Roman Telezhnyak har laget program for markeringen.

Helga Arntzen i Aktive Fredsreiser, lokalpolitiker Knut Henning Thygesen fra Rødt, Roman Telezhnyak og ordfører Per Kristian Lunden vil planlegge en solidaritetsmarkering med Ukraina på ettårsdagen for Russlands okkupasjon. - Klikk for stort bildeHelga Arntzen i Aktive Fredsreiser, lokalpolitiker Knut Henning Thygesen fra Rødt, Roman Telezhnyak og ordfører Per Kristian Lunden vil planlegge en solidaritetsmarkering med Ukraina på ettårsdagen for Russlands okkupasjon. Aktive Fredsreiser