Pop-up Campus 2023

Pop-up Campus 2023 var igjen en stor suksess! 

plakat som inviterer til å se presentasjon 1. desember klokka 11 i Risørhuset - Klikk for stort bilde

Studentene har jobbet intensivt med design metodikken gjennom hele uke for å finne fram til innsikt i og forslag til løsninger for en kompleks problemstilling. I år deltok 26 studenter fra fagskolen Kristiania fra linje for innovasjon og entreprenørskap og grafisk design. Nytt for året var deltakelsen av elever fra Risør Videregående. Ni elever fra mediekommunikasjon linjen fikk en aktiv rolle i gruppearbeidet. 

De har møtt forelesere fra Kristiania fagskolen, UiA handelshøyskolen, og Design og arkitektur Norge (DOGA).  I seks dager skal det jobbes intensivt i tverrfaglige team. De skal ta i bruk designmetoden for utviklingen av nye produkter og løsninger, for å finne gode samfunnsløsninger for en konkret case. Human Factors kom med faglige innslag om diversitet og mangfold. 

Årets utfordring 

Årets utfordring kom fra bedriftsforeningen i Risør og Risør By.  De utfordret studentene til å se på mulighetene for at Risør kan ta en posisjon innenfor kurs og arrangementsmarkedet!  

‘’Risør er et ypperlig sted for arrangementer for privat næringsliv, det offentlige samt lag og foreninger. Det kan være møter, kurs, konferanser, teambuilding, strategisamlinger osv.  Det er kort gangavstand til alt i Risør, slik at hele det historiske og sjarmerende sentrum kan brukes til et arrangement. Men hvordan skal dette sys sammen? Hvordan skal dette selges i markedet, hva vil markedet ha? Hvordan ser de unge på arrangement i fremtiden? Vi ser fram til de innovative ideer og innspill fra studentene! ‘’Sier Kari-Anne Røisland som prosjektleder for Risør som arrangementsby. 

Og i motsetning til foregående år, så har alle gruppene jobbet med samme utfordring. 

For noen studenter har dette vært sitt første møte med Risør, Sørlandets kystkultur og trehusbyen. De fikk oppleve julebyen Risør, med mange lys i gatene og juletrær på hvert gate hjørnet. 

 Å se gjennom «nye briller» gir kanskje helt nye løsninger? De skal har sett seg rundt i Risør, utforsket nettsidene og snakket med besøkende, innbyggere og næringsdrivende for å finne fram til en god løsning.  

Presentasjon på fredag 1. desember på Risørhuset 

Fredag 1. desember presenterte fire grupper sine egne innsikter og løsning på utfordringen. Det er utrolig gøy å se at en utfordring kan gi så mange forskjellige svar! 

 

Presentasjoner av gruppene

Gruppe 3 (PDF, 6 MB)

 

Gruppe 2 (PDF, 3 MB)


Gruppe 4 (PDF, 3 MB)

 

Gruppe 5 (PDF, 2 MB)

Om BeyondRisør

Siden 2006 har BeyondRisør arbeidet for å øke bevisstheten om designtenkning og metoder, samskapende og tverrfaglig arbeid, og hva det kan føre til med hensyn til å booste innovasjon, nytenkning og inspirasjon. Vi kobler designere med bedrifter og offentlige virksomheter slik at kompetansen om bruken av design øker. Gjennom relevante arrangementer og samskapningsprosjekter synliggjøres suksessfaktorene ved strategisk bruk av design. I Risørs intime atmosfære utfordres nasjonale og internasjonale deltakere til nytenkning og nettverksbygging på tvers av fagfelt og geografisk tilhørighet. 

Om Pop-Up Campus  

Kjært barn, mange navn, prosjektet har også blitt omtalt som Masterclass in Design & Entrepreneurship. Siden starten i 2013 har dette vært et tverrfaglig samarbeid mellom BeyondRisør, Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO), Universitetet i Agder (UiA) og DOGA (Design og Arkitektur Norge).  Fra 2022 er Kristiania med på laget, med sine studenter fra produktdesign og innovasjon og entreprenørskap. En uke i året blir Risør studentby, når studenter  fra forskjellige disipliner jobber sammen om gode businesscase, og samfunnsløsninger i Risør.