Kommunale eiendomsgebyrer omfatter:
- vann- og avløpsgebyr
- feie- og tilsynsgebyr
- eiendomsskatt
- festeavgift (kommunale eiendommer)
Gebyrene faktureres i 6 terminer pr. år med forfall den 20. i partallsmånedene.
Du får tilsendt faktura ca. 2 uker før forfall.
Risør kommune sender faktura til den som er registrert som hjemmelshaver i matrikkelen. Der det er flere hjemmelshavere, kan disse selv velge hvem som skal registreres som fakturamottakere ved å kontakte kommunen.
Priser
*) Avklaring om dette gebyret skal ha redusert merverdiavgift fra 25 til 15% vil bli avklart i løpet av våren 2025.
Her kan du lese vedtaket i Statsbudsjettet for 2025
Risør kommune bruker omregningsfaktor 1,4 for å finne antall m3 forbruksgebyr (boligens bruksareal m2 x 1,4= kubikk m3).
Hvis Risør kommune ikke mottar avlesning på vannmålere, vil vi stipulere forbruket for forgående år på samme måte som hvis du ikke har vannmåler, det vil si boligen/fritidsboligens bruksareal x 1,4.
Søknad om fritak
Hvis boligen har stått tom i et år, kan du søke om fritak for forbruksgebyret for vann og avløp. Du må bekrefte at boligen ikke har vært sporadisk benyttet, brukt som fritidsbolig eller utleid på annen måte. Fritaket kan kun gis for 1 år om gangen.
Skjema for å søke om fritak kan du laste ned her. (DOC, 24 kB)
Renovasjon og slam
Se rta.no
Feie- og tilsyn
Feiing og tilsyn av pipe og ildsted utføres av Østre Agder brannvesen.
Betal eiendomsgebyr med eFaktura eller avtalegiro
Vi oppfordrer alle til å tegne avtale om Avtalegiro eller eFaktura.
Når du oppretter avtalegiro for kommunale eiendomsgebyrer, vil det kun være eiendomsgebyrer som blir betalt via denne avtalen.
EHF
Bedrifter / organisasjoner kan benytte EHF (elektronisk handelsformat) for alle typer regninger fra Risør kommune.
Her finner du PEPPOL-databasen som sier hvordan organisasjoner og bedrifter kan registrere seg i dette registeret.