Avtalegiro og eFaktura

Vi oppfordrer alle til å tegne avtale om eFaktura og/eller Avtalegiro. Husk at avtalene opprettes og endres i nettbanken din, dette er ikke noe kommunen kan gjøre eller hjelpe med. Den letteste måten å betale faste utgifter på er å ha både eFaktura og avtalegiro samtidig.

eFaktura

  • Med eFaktura får du ikke tilsendt fakturaen i posten.
  • Hvis du har eFakturaavtale vil alle fakturaer du får fra kommunen (kommunale avgifter, barnehage, SFO, hjemmehjelp, osv.) komme som eFaktura i banken til den som står som fakturamottaker.
  • Du kan klikke på eFakturaen i nettbanken for å se hva du betaler for.
  • Husk at eFaktura må manuelt godkjennes i nettbanken din. 

Avtalegiro

  • Hvis du vil ha avtalegiro oppretter du det fra den kontoen det skal betales fra. Beløp blir da automatisk trukket. 
  • Bruk kidnummer på fakturaen som avtalegiroreferanse ved opprettelse.
  • Husk at du må opprette avtalegiro per type tjeneste, altså for eksempel både for barnehage og kommunale avgifter da det er ulik melding i kidnummer per tjeneste.
  • Ta kontakt med din bank for å forhøre deg om hvor du eventuelt skal krysse av for å se informasjon fra avtalegiroen som sendes deg.
  • www.avtalegiro.no/privat

Hvorfor mottar jeg regninger eller eFaktura i Vipps?

Hvis du mottar en regning i Vipps er det fordi du har takket ja til det i appen din. Du takker ja eller nei til dette i din profil, og du kan skru av eller på at du vil betale regninger med Vipps, under Regninger og eFaktura i dine profilinnstillinger.

Vipps er en flate du mottar regningen i, og du mottar eFaktura i Vipps fordi du har takket ja til eFaktura via nettbanken. Du kan selv velge om du vil betale regningen i Vipps.

Slik gjør du hvis du vil skru av eFaktura i Vipps:

  • Gå inn på Profil i Vipps (nede til høyre)
  • Velg Regninger og eFaktura
  • Skru av Vis regninger i Vipps