Etabler kontakt mellom relevante tjenester
Hva: Ved behov for mer komplekse samarbeid (eventuelt med ansvarsgruppe/Individuell Plan)
Hvordan: Innkalle de ulike instansene og foresatte til møte med barnehagen
Hvem: Styrer i samarbeid med pedagogisk leder
Verktøy: Mal for møteinnkalling, BTI stafettlogg
Tverrfaglig møte
Hva: Faglig forum satt sammen av representanter for ulike tjenester i den aktuelle saken
Hvordan: Drøfte grunnlagsinformasjon, planlegge tiltak, avtale nytt møte
Hvem: Styrer i barnehage med pedagogisk leder, aktuelle instanser og foresatte
Verktøy: IU-plan (individuell utviklingsplan) årsrapport, Bekymringsmelding til barneverntjenesten
Koordiner og gjennomfør tiltak
Hva: Gjennomfør tiltak i barnehagen
Hvordan: I henhold til definerte tiltak
Hvem: Ansvarlige i de ulike tjenestene som har fått i oppgave å gjennomføre tiltak
Verktøy: BTI stafettlogg
Evaluer tiltak
Hva: Igangsatte tiltak evalueres
Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte
Hvem: Styrer og pedagogisk leder i samarbeid med involvert tjeneste
Verktøy: BTI stafettlogg
Avklar om innsatsen skal endres, videreføres eller avsluttes
Hva: Vurder om innsatsen skal avsluttes, fortsette eller justeres. Dokumenter hvorfor saken avsluttes i barnets mappe. Vurder om saken skal videreføres på nivå 3, eller flyttes til nivå 1 eller nivå 2
Vurder behov for å drøfte utfordringene og resultat av gjennomførte tiltak i Ressursteam. I Ressursteam drøftes det om tiltak skal fortsette på nivå 3 eller om samarbeidet kan forenkles og tas videre på nivå 2 eller 1. Dersom det er vedtak om Individuell Plan og koordinator dette med IP systemkoordinator.
Hvordan: Beslutning tas av styrer i barnehage eller i Ressursteam i samarbeid med foresatte
Hvem: styrer, pedagogisk leder, foresatte, eventuelt øvrige deltakere i Ressursteam og relevante andre.
Verktøy: Rutine for Ressursteam i Risørbarnehagene (PDF, 32 kB); Melding av sak på individnivå til Ressursteam; (DOCX, 17 kB) Melding av sak på systemnivå til Ressursteam (DOCX, 15 kB); BTI-stafettlogg
