Nivå 2 Barnehage

Enkelt samarbeid mellom to eller flere tjenester

Etabler kontakt med annen tjeneste

Hva: Barnehagene kan drøfte problemstillinger anonymt eller sende melding/henvisning til den aktuelle instans. Oppdatere BTI-stafettlogg
Hvordan: Barnehagen skaffer aktuell informasjon til melding/henvisning i samråd med foresatte. Helsesykepleier involveres ved behov for veiledning hos sped- og småbarnsteam. 
Hvem: Pedagogisk leder i samarbeid med styrer 
Verktøy: Henvisning til PPTBekymringsmelding til barneverntjenesten

Planlegg gjennomføring og evaluering av tiltak

Hva: Barnehagen får anbefaling/sakkyndig vurdering om tiltak som skal iverksettes i barnehagen, i hjemmet eller i annen tjeneste
Hvordan: Involvert tjeneste følger egne prosedyrer for undersøkelse, gjennomføring og oppfølging av tiltak
Hvem: Den enkelte saksbehandler i tjenesten
Verktøy: Sakkyndig vurdering fra PPT, enkeltvedtak fra barnehagemyndigheten, tilbakemelding fra barnevernet

Gjennomfør tiltak

Hva: Barnehagene har ansvar for at tiltak i barnehagen blir gjennomført
Hvordan: Barnehagene følger avtaler som er blitt gjort  i direkte kontakt med den aktuelle tjeneste
Hvem: Styrer, pedagogisk ledere, spesialpedagoger (ekstra assistent)
Verktøy: Som forrige trinn

Evaluer tiltak

Hva: Igangsatte tiltak evalueres
Hvordan: Samarbeidsmøter mellom involverte tjenester og foresatte
Hvem: Styrer, ped leder, representant for involverte tjenester og foresatte
Verktøy: Evaluering av Oppmerksomhet, Mål og Tiltak, inkludert IUP (Individuell utviklingsplan fra spes.ped), føres i BTI-stafettlogg. (Aktuelle planelementer tas med i Årsrapport til PPT)

Avklar om innsatsen skal videreføres, endres eller avsluttes

Hva: Vurder om innsatsen skal videreføres, endres eller avsluttes. Vurder om saken skal videreføres på nivå 2, eller flyttes til nivå 1  . Dersom den skal avsluttes, dokumenter hvorfor, skriv til arkiv i DIPS og arkiver pdf i barnets mappe. Vurder behov for å drøfte utfordringene og resultat av gjennomførte tiltak i Ressursteam. I Ressursteam drøftes det om tiltak skal fortsette på nivå 2 eller tas videre til nivå 3.  eventuelt med søknad om Individuell Plan og koordinator.
Hvordan: Beslutning tas av styrer i barnehage eller i Ressursteam i samarbeid med foresatte
Hvem: styrer, pedagogisk leder, foresatte, eventuelt øvrige deltakere i Ressursteam og relevante andre.
Verktøy: Rutine for Ressursteam i Risørbarnehagene (PDF, 32 kB); Melding av sak på individnivå til Ressursteam; (DOCX, 17 kB) Melding av sak på systemnivå til Ressursteam (DOCX, 15 kB); BTI-stafettlogg