Dette kan vi hjelpe deg med
- hjelp til personlig hygiene
- hjelp til nødvendig legemiddelhåndtering. Vi vil alltid vurdere medisindispenser først
- forebygge underernæring. Tilrettelegge, veilede og/eller tilberede måltidene i hjemmet etter behov og/i størst mulig grad tilpasse den enkelte
- forebyggende- og helsefremmende tiltak i forbindelse med sykdom og skade
- oppfølging og tilrettelegging av tjenester til personer med demens
- hjelp til deg som ønsker å dø hjemme
- opplæring og oppfølging av hjelpemidler og helse- og velferdsteknologi
Tjenesten er fri for egenbetaling med unntak av utgifter til medisiner, elastiske strømper, bandasjemateriell til kroniske sår og liknende må dekkes av den enkelte.
Hvem kan få tilbudet?
Du kan søke om hjemmesykepleie når du bor eller oppholder deg i Risør kommune.
- du må ha en akutt eller kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelse, som gjør at du har behov for helse- og omsorgstjenester
- vi gjør alltid en individuell faglig vurdering av helse, funksjonsnivå og egenmestring før du får en tjeneste fra oss
Krav til deg som får tjenester
- du leser vedtaket grundig, og gir oss beskjed hvis du ikke har behov for hjelp som avtalt
- du samarbeider med oss og sikrer at hjemmet er tilrettelagt. Det er et krav at HMS for ansatte er ivaretatt hjemme hos deg. Dette innebærer blant annet å ta i bruk nødvendige hjelpemidler vurdert av ergoterapeut og helsepersonell.
- hjemmesykepleien må få oppdaterte helseopplysninger som ikke er eldre enn 3mnd
Klage
Du kan klage på vedtaket til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du klager på og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, videresendes klagen til Fylkesmannen.
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Veiledning
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjemmesykepleie, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Slik søker du
Du bruker søknad for helse- og omsorgstjenester.
Telefontid hos hjemmesykepleien
Det er satt opp egne tidspunkter for kontakt via telefon. I telefontiden er det mulig for pårørende og innbyggere uten tjenester å kontakte hjemmesykepleien.
Vakttelefonen: 90532611
Telefontid, hver dag i tidsrommene:
Kl. 11:00 - 12:00
Kl. 13:30 - 14:30
Kl. 17:00 – 18:00
Digital innbyggerdialog
Enkel og trygg kontakt med oss via helsenorge.no.
På helsenorge.no kan du:
- sende meldinger til oss
- se avtalene dine og avbestille de du ikke trenger
- gi andre fullmakt, slik at de kan hjelpe deg med å bruke helsenorge.no
Vi gjør oppmerksom på at det ikke alltid vil være pleieren som står oppført på helsenorge.no som kommer til deg. Tidspunktene kan også avvike pluss/minus en time.